fredag den 11. januar 2013

Om crowdfunding


Crowdfunding er en ny måde at finansiere især kulturprojekter på. Eller relativt ny: Musikbranchen har prøvet formen af i noget tid. Og især i udlandet. Crowdfunding er ikke overraskende en amerikansk opfindelse.

Den crowdfunder-hjemmeside, jeg har valgt, hedder Booomerang.dk. Den har eksisteret i godt et år. Jeg har truffet ejeren af den, og han er en flink mand med visioner. Og så ta'r han kun 5% i gebyr. Da jeg beder folket om 35.000 spir, afleverer jeg således 1.750 til ham, inden jeg får pengene udbetalt. 33.250 rækker til at få trykt en bog af den beskrevne kvalitet i den beskrevne mængde.

Betalingen til dette projekt åbner 1. februar. Og den strækker sig over to måneder, det vil sige, at den lukker igen 1. april.

Er der ikke 100% finansering, ryger pengene retur til giverne; de bliver slet og ret fordelt ud på folks konti igen, som om ingenting var sket.

Er der 100% finansering, det vil sige, hvis alle 35.000 kommer hjem, glæder jeg mig såre til at gå i gang! Og ikke mindst: til at levere et produkt eller to eller tre, som jeg kan sende til de glade givere. Crowdfunding opererer nemlig efter et sympatisk noget-for-noget princip.

Jeg forventer at få solgt en del bøger forlods på den måde. For 250 spir kan man erhverve sig en bog med underskrift og det hele, sendt til ens adresse før officiel udgivelse. Plus man får sit navn i bogens takkeliste. Det gør man for resten også, hvis man nøjes med at betale 50 kr. Men så får man altså ingen bog!

Nok så vigtigt: med sit 'noget' er man med til at støtte et godt projekt, der ellers muligvis ikke ville blive til noget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar