søndag den 20. oktober 2013

Det norske rigsvåben - jovist, men hvorfor?

Jeg fandt det rimeligt lige at tegne Norges rigsvåben. Det kan virke underligt, men det skyldes jo, at jeg synes, det er ret spændende med sådan nogle våben, og heraldik i det hele taget, og fordi jeg bilder mig ind, at børn også synes det. Der er jo i hvert fald gang i den med farver og løver og økser og sager!


Og så er det skam også relevant for så vidt, det var Skt. Olufs økse, hans attribut, der ligesom blev grebet af løven i det norske rigsvåben. Den selvsamme Oluf, forstås, der lagde navn til Skt. Olufs kirke. Og som ganske vist styrtede sammen i 1548 - men hvis omrids man kan spotte nede bag Mejlgade ikke så langt fra Katedralskolen. 

Jeg siger ikke, at det norske rigsvåben er sindssygt relevant for Aarhus' historie, men at det er meget godt at komme lidt omkring, hvor der er sjovt.

Herunder ser man Skt. Oluf i aktion. Det er fra et svensk kalkmaleri. Bemærk øksen. 





















Der er primært tre helgener på spil i Aarhus: Skt. Clemens, Skt. Nikolaj og så denne Skt. Oluf. De havde forskellige beskyttende egenskaber, sådan som helgener har for vane, men et fællestræk for disse tre var, at de også eller ligefrem især holdt hånden over søfolk. Ikke uden relevans i havnebyen Aarhus!

Læs mere om Skt. Oluf - eller Skt. Olav, som han hedder på norsk - her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar