lørdag den 27. april 2013

Maleri fundet i kælderen




















Jeg gik i gang med dette maleri for lang tid siden. Fandt det i kælderen og har lige støvet det af. Det måler vel sådan noget som 70 x 50 cm., vil jeg tro. Motivet er middelalderudgaven af Midtbyen, og det er blevet til efter forlæg fra en bog, som nogen arkitekter har lavet, hvor de bruger 3D programmer til at skabe tegninger af byens udvikling. Om maleriet kan bruges til noget i bogsammenhæng, ved jeg ikke endnu. Men hvis der skal arbejdes videre på det, bliver det nok i photoshop, collageagtigt. Det er nemmere end at bakse rundt med pensler og farve. Ak ja, sådan er det jo blevet ..

torsdag den 11. april 2013

Dinos aftryk på Bispetorv




















På muren ved Bispetorv finder man et fodaftryk af en fæl karl. Og man tænker uvilkårligt, når man ser det, at det vel egentlig er meget godt, at de blev udryddet, de dinosaurer. 

Der er tale om et aftryk af en rovdinosaurus, nærmere bestemt en allosaurus. Og man fandt det i et stenbrud i Tyskland, da man huggede sten ud til netop denne mur i Aarhus. 
Så aftrykket er altså ikke fra Aarhus og omegn, det er fra Tyskland, nærmere bestemt Obernkirchen i Niedersachsen, men det ville da være synd at gemme det af vejen, tænkte dem, der var nede for at købe sten til muren, det er jo et flot fund og et herligt dramatisk aftryk. 
Og det har de jo ret i. 
Og så røg det med til Aarhus og blev muret ind i muren. 

Den ret så gravalvorlige Dr.phil Gregers Faktum ville nok fortælle lidt mere om dyret, hvordan det oprindeligt har set ud og det ene med det andet. At det har været seks meter langt, fire meter højt, og har vejet tæt på to ton. Det er ikke utænkeligt, at han ville tage afsæt i denne mindre afhandling (pdf). 

Gøgler-Gregers ville affeje den slags sirlige overvejelser. Han mener at vide, at denne dinosaurus, hvad den end hed, en skønne morgen gik ud på terrassen for at nyde sin morgenkaffe. Dinosaurer havde meget små hjerner og glemte derfor hurtigt alt om igangværende byggeprojekter. I særdeleshed af terrasser. Og således fandt den snart sig selv med den ene fod solidt plantet i den frisklagte beton. 

fredag den 5. april 2013

Omtale i Aarhus Stiftstidende i anledning af crowdfundingens succes

Jeg kan bedre og bedre lide Aarhus Stiftstidende. 
Det er slet ikke en lille omtale, de leverer. 
Man kan læse artiklen her - hvis man har abonnement. 

Artiklen handler mestendels om crowdfundingens fortræffeligheder. Men også om den nervøse slutspurt! 
Og til sidst kommer så lidt om mit fortsatte arbejde. Som man jo kan følge her på bloggen.

















"Forfatter og tegner Boris Boll-Johansen havde søgt støtte til et bogprojekt, hvor den ene halvdel består af fantasifulde løgnehistorier om Aarhus, mens den anden halvdel beskriver den lige så fantastiske virkelighed." 

(...) 
 "»Jeg skal til at finde ud af, hvilke historier jeg vil plukke ud. Begge historier skal være spændende. Man forventer tit, at fantasien er den mest farverige, men nogle gange overgår virkeligheden fantasien, og i bogen kan man vise det.«"

tirsdag den 2. april 2013

Bloggens identitetsskifte

Takket være en slutspurt af dimensioner lykkedes det at få fundingen igennem. Og da målstregen først var passeret, løb folket sågar videre, fulde af pep, og fundingen nåede op på 36.299 kr. Eller 103,71%.

Godt gået, folk!













I anledning af crowdfundingens succes vil bloggen her nu opleve en renovering, hvis det ikke endda er et mindre identitetsskifte. 

Hvor den før opildnede menneskeheden til at lægge penge, vil den fremover, indtil bogens udgivelsesdato, fungere som det skrivebord, hvorpå jeg fremlægger mine tekstskitser, tegninger og overvejelser. Således kan man kigge mig over skulderen og se, om jeg gør mit arbejde ordentligt.

Engang i efteråret undergår bloggen så endnu en forvandling, nemlig når bogen er udkommet, eller er lige på trapperne, for så vil denne uskyldigt udseende, nøgternt informative blog blive omdannet til én stor, braldrende reklamespot.

Men indtil da kan man roligt kigge forbi ind imellem ...

mandag den 1. april 2013

Interview i Radio 24syv, Nattevagten

Var på Radio 24syv i går og snakke med Ulrik Crone i programmet Nattevagten. Hør det her. Spring frem til 44de minut, hvis du kun vil høre om crowdfunding. Vid blot, at jeg er temmelig træt på det tidspunkt, efter næsten tre kvarters sniksnak om mig selv! (Men omtale er omtale. Og interviewet har da sikkert været med til at accellerere fundingen, så den kom op over 100% i raketfart.) 

søndag den 31. marts 2013

DEN ER HJEMME! (I DEN SLAGS SITUATIONER MÅ MAN GODT BRUGE VERSALER I (næsten) HELE OVERSKRIFTEN!)












Husk dealen med de 100 frieksemplarer til aarhusianske skoler

























Vi nærmer os 100% med hastige skridt. Og de aarhusianske skoleunger kan godt begynde at glæde sig. For efter aftale med sponsor, Scandinavianbook.dk, så udløser 100% 100 frieksemplarer til de aarhusianske skoler. Hvordan de skal fordeles (fire klassesæt á 25), finder vi ud af. Men det blir vel noget konkurrencenoget. Det er sandsynligt, at lokale medier vil blive involveret. Måske Aarhus Stiftstidende. Det ser vi på. (Men lad os ikke hvile på laurbærrene! Den er ikke oppe på 100% endnu!)

lørdag den 30. marts 2013

Hvem kommer først: deadline eller 100%?























Vi nærmer os deadline og 100% på en og samme gang. Det er jo dødsens nervepirrende det her! Tænk, jeg troede, at projektet gav sig selv. At jeg som forfatter var så velanskrevet, og bogen in spe så veldefineret og samtidig så spøjs, at det nærmest ville være som en spadseretur i parken. Little did I know ... Men der er heldigvis stadig tid tilbage!

onsdag den 27. marts 2013

Kæk opsummering

Der er vist stadig en vis forvirring om, hvad crowdfunding egentlig er for en størrelse. Og hvad mit projekt egentlig går ud på. 

Derfor denne kække opsummering ...
  • Opnår et crowdfundingprojekt ikke 100% finansiering, ryger pengene tilbage på givernes konti. Det er det store overordnede + bærende megakongeprincip bag, under og over crowdfunding. Og også indeni. Der er altså ingen risiko forbundet med at støtte et crowdfundingprojekt, for enten 1) bliver projektet til noget, og alt er godt, eller det 2) bliver ikke til noget, og man får pengene tilbage. 
  • Crowdfundingprojekter opererer praktisk taget altid efter et noget-for-noget princip. Funderen giver 'incitamenter', som man kalder det. Jeg gør i særdeleshed: For 250,- får man fx både en ebog og en papirbog. Således sparer man faktisk penge i forhold til køb i alm. handel. 
  • Det kan være hensigtsmæssigt at se crowdfundingen som et forsalg. Nogle tror vist nok, at crowdfunding er en slags Røde Kors for kulturens forhutlede, men det er ikke ligefrem der, vi er.
  • Dem, der giver penge til mit projekt, modtager deres varer, eller 'gaver', pr. post omkring 1. november 2013 (altså en uge eller to inden officiel udgivelsesdato). 
  • Jeg benytter mig af crowdfunding, fordi jeg synes, det er en interessant, ny måde at gøre tingene på. Musikere har længe forholdt sig åbent og nysgerrigt til de digitale medier, nu er det på tide, at forfatterne prøver at gøre dem kunsten efter. En folkelig finansieringsmetode, som crowdfunding jo er, kan forstørre og udvide den selvudgiverbølge, der angiveligt skyller over landet for tiden. (Se fx denne artikel i Information.)
  • Det her handler ikke om surt at lægge armene over kors og skide på de såkaldte etablerede forlag og al deres såkaldte forkromethed; det handler om at skabe små nicher i og på et etableret marked. Her kan så siden det såkaldte etablerede etablere sig. Sådan en dynamik er til litteraturens store fordel. 


Ang. min arbejdsproces: 
  • Jeg allierer mig med talrige læsekyndige mennesker, herunder folk fra forlagsbranchen (wow), som jeg kender privat, men også rigtige forfattere (wow) og rigtige litteraturstuderende (wow), når teksten skal redigeres. (Jeg har forfattet et par bøger selv, og jeg har været medvirkende omdrejningspunkt om ikke ligefrem årsag til en del andre, så jeg kender altså skrive- og udgivelsesproceduren temmelig godt.)
  • Jeg har på konsulentsiden indledt et samarbejde med to lokalhistorikere fra Aarhus, sådan at "Aarhusianske godnathistorier" (der ud over røverhistorier også kommer til at bestå af rigtige, faktuelle forklaringer) ender med at blive ganske lødig (dvs.: historisk korrekt). Plus jeg får inspiration af dem undervejs. 
  • Bogen udkommer ikke, hvis der ikke kommer nok penge. Du kan altså ikke vente, til du står med den mellem dine fedtede hænder nede i boghandleren - og vurdere om det er noget for dig. (Ja, det kan du sådan set godt, men det kræver jo, at andre så har banket fundingen op på de famøse 100%.)