tirsdag den 8. oktober 2013

Vikingernes Aros

Jeg har haft travlt med at lægge sidste hånd på en større opgave for Teknisk Museum, Helsingør, så man må have mig mit fravær undskyldt.
Der er dog tid til at læse om aftenen, og for tiden gerne i den meget interessante Vikingernes Aros, som jeg egentlig købte med en vis skepsis, sidste jeg var i Aarhus, for det ligner mest af alt en vikingebog til folkeskolens mellemste klasser. Men det er det ikke. Eller i så fald er det til meget avancerede 11-13-årige.
Jeg er især vild med de overordentlig illustrative tegninger i bogen, der viser Aarhus, eller Aros, med voldanlæg og diverse. Ser meget realistisk ud. Super tegnet. Bare se forsiden! (Sådan kommer jeg aldrig til at tegne (det er også ok, det har heller aldrig været meningen.))




Af de mange interessante oplysninger, man finder i bogen, synes jeg nok, at overvejelserne om stedbetegnelsen Snekke er en af de mest fascinerende. Snekkehøj, Snekkeby, Nr. Snekkebjerg Snekke dit og Snekke dat. Der er i hundredevis af Snekkerier rundt om i det danske land! Og det vilde er, at arkæologerne ligefrem laver udgravninger efter disse stedbetegnelser, eller de øger i det mindste deres nysgerrighed omkring disse Snekke-lokaliteter, og det skyldes, at en snekke i gamle dage, i vikingetiden, var et slags krigsskib, eller i det mindste et meget krigsdueligt skib. Det havde således stor betydning i forsvaret af de danske kyster, og denne betydningsfuldhed, hvis jeg selv må have lov til at digte lidt, er vel en væsentlig grund til, at Snekke-betegnelsen dels vandt indpas i lokalitetsnavngivningen, dels fik varighed.


Men altså pointen er, at hvor der er noget Snekke i landskabet, er det også værd at undersøge nøjere, hvis man gider, om der har været noget ledingshavn på spil. 


Aarhus' gamle ledingshavn har man fundet ved Viby. Og også her finder man et par Snekkerier



Ingen kommentarer:

Send en kommentar