torsdag den 24. januar 2013

QR kode














Her er så den såkaldte QR kode, der kommer til at pryde såvel postkort som plakater, og som fører til denne blog. Folk, der har smart phones, ved, hvad det handler om. Ideen er, at man ligesom scanner den med sit mobilkamera, der så registrerer, at - hov - dette er vist ikke et ansigt (selv om mobilejerens venner og familie nok plejer at være lidt firkantede i hovederne), så det er nok snarere en QR kode, derfor spørger jeg lige min ejer, siger mobiltelefonen til sig selv, om vedkommende vil til den webside, der linkes til. 
Og så siger ejeren: Ja, den hjemmeside vil jeg da gerne ind på. 
Og således landede ejeren af mobiltelefonen på den blog, som du er inde på nu, og blev derfra ledt videre til selve indbetalingen og lagde en mio. kr. 

Jeg har ikke en smart phone, så jeg lagde den frisk genererede QR kode op på min Facebook-væg og spurgte folket: "Virker denne?" Og det gjorde den, meddelte folket prompte tilbage. 
Egentlig er nymodens teknik jo en ret fed ting. 
Det er Scanlife, der har leveret koden. 

Og en lille selvfedende sidebemærkning: Mit lækre mp3-forlag Klørkonge.dk var allerede ude med en QR kode i 2007. Ikke at jeg forstod, hvad det gik ud på dengang, jeg gjorde det bare, med hjælp fra et par gode venner, der har forstand på den slags. Mine (små)eksperimenter dengang kommer mig nu til gode. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar