onsdag den 6. februar 2013

Er jeg selvudgiver, fordi forlagene ikke gider mig?

Jeg har hørt det nogle gange nu: "Er det fordi, du ikke har kunnet finde et forlag, at du prøver at udgive Aarhusbogen selv?" 
Et rimeligt spørgsmål. 
Men nej, det er slet ikke sådan, det hænger sammen. Bogen er faktisk ikke skrevet endnu! Endsige illustreret. Og så er den jo svær at vise nogen forlag. 
Jeg har et par - for ikke at sige: en del - for ikke at sige: mange - ideer til historier. Men jeg realiserer dem ikke, før jeg ved, om der egentlig er efterspørgsel på sådan en bog! 

Men er det så ikke et lidt vakkelvornt projekt, når det hele blot eksisterer som løse skitser i mit hoved?
Næ, egentlig ikke. Man skal huske, at jeg har skrevet og tegnet og udgivet bøger i mange år; processen er mig mildest talt ikke ukendt. Jeg ved, at jeg kan stramme ballerne sammen. Og lige så vigtigt: jeg ved også, hvornår jeg (ind imellem) har brug for en pause! 

Heller ikke selvudgiverprocessen er mig ukendt. Jeg har faktisk hele apparaturet stående klar: Forlag og momsnummer og et par hylder i boghandlernes centrallager og - hvad man ellers sådan skal bruge. Der er såmænd også et ISBN-nummer klar til brug. To, faktisk, for ebogen skal have sit eget. 

I crowdfundingen ser jeg en fantastisk mulighed for at teste et par sager. Dels, som allerede nævnt, vil jeg gerne måle behovet for en bog af den beskrevne art. Hertil kommer naturligvis finansieringsmuligheden an sich. Men jeg glæder mig lige så meget over - og til - alt det samarbejde, som sådan et projekt indebærer. Samtaler med private personer og repræsentanter for institutioner, med folk, der er tilknyttet virksomheder m.v. Og i mange forskellige sammenhænge. Det er spas. Og ikke noget en forfatter oplever hver dag. 
Og så er der selvfølgelig samtidig indbygget PR i alle mine henvendelser. PR for den bog, der kommer. Måske. 

Jeg havde en del andre projekter i skuffen, men jeg valgte at tage  dette frem, da jeg skulle teste crowdfundingens potentiale, fordi det egner sig særlig godt. Og det gør det, fordi det er så veldefineret, så overskueligt at sætte i søen, og fordi der er indbygget lokal interesse i det. 

Hvor meget lokal interesse vil så tiden vise ... Ligesom tiden vil vise så meget andet i forbindelse med dette projekt. 

Ikke for at kaste vrag på de etablerede forlag eller noget, men sådan et projekt som det her kan altså noget andet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar